Tampere (9/295)

Tampere (9/295)

Tampereen kaupungintalo
Tampereen kaupungintalo

Seuraavaksi vuorossa Tampere. Tampereelle ei sen kummempaa matkaa tarvinnut tehdä, sillä täällähän oma osoitteenikin tällä hetkellä sijaitsee. Tampere on Suomen suurin sisämaakaupunki n. 235 000 asukkaan väkiluvullaan. Suurempia väkiluvultaan ovatkin ainoastaan Helsinki ja Espoo. Suuren väkiluvun ja keskeisen sijainnin ansioista kaupungin bussiliikenne on varsin monipuolista niin kauko- kuin paikallisliikenteenkin osalta.

Paikallis- ja seutuliikenne on Tampereella seudullisen viranomaisen eli Nyssen järjestämää. Kokonaisuutena Nysse-liikenne on noin 270 auton kokonaisuus, eli varsin suuresta potista puhutaan. Tampereen erikoisuutena on kaupungin oma tuotanto eli Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos (TKL), jolta hankintaan noin puolet Nysse-liikenteestä. Vanhastaan vastaavia liikelaitoksia oli Suomessa enemmänkin, mutta tällä hetkellä TKL on ainoa. Joitain kunnallisia bussiliikenteen osakeyhtiöitä (kuten Porin Linjat Oy ja Turun Kaupunkiliikenne Oy) kuitenkin on yhä olemassa. Muita Nysse-liikenteen operaattoreita ovat merkittävimpinä Länsilinjat Oy, Väinö Paunu Oy, Pirkanmaan Tilausliikenne Oy sekä yhtä linjaa liikennöivä Valkeakosken Liikenne Oy. Parin vuoden kuluttua yksi operaattoreista on myös VR, joka alkaa liikennöidä ratikkaa elokuusta 2021 alkaen.

Kaukoliikenteen osalta Tampereen voisi sanoa olevan Suomen ExpressBus-pääkaupunki, ovathan EB:n suurimmat liikennöitsijät Paunu ja Länsilinjat tamperelaisia. Ensin mainittu onkin todella vahvassa asemassa Tampereelta lähtevässä pikavuoroliikenteessä: lähdetään Tampereelta niin Jyväskylän, Lahden, Helsingin kuin Turun suuntaan, on Paunulla useita vuoroja joka suuntaan. Lonkalta heitettynä voisi arvioida OnniBus.comin olevan vuoromäärällisesti toiseksi suurin pikavuoro-operaattori Tampereella vuoromäärissä mitattuna. OnniBus.com liikennöi pääasiassa samoja reittejä suurien kaupunkien suuntaan kuin Paunukin. Jo aiemmin mainitun Länsilinjojen vahvimmat reitit vuoromäärällisesti ovat Huittisten ja Ikaalisten suuntiin.

Tampere-Helsinki-väliltä löytyi Matkahuollon aikatauluhausta esimerkinomaiselta talviarkipäivältä 41 vuoroa (yhteen suuntaan). Liikennettä on siis käytännössä vuorokauden ympäri. Turkuun aikatauluhaku löysi 18 yhteyttä, Jyväskylään 19 ja Lahteen 9. Muihin suuriin kaupunkeihin vuoroja olikin sitten jo vähemmän.

Näiden edellä mainittujen liikennöitsijöiden lisäksi Tampereen katukuvaan kuuluvat ehdottomasti muiden muassa Koiviston Auto (Lahden suunta), Satakunnan Liikenne (Pori, Turku), Valkeakosken Liikenne, Pekolan Liikenne (Pälkäne, Lahti) ja Luopioisten Linja vain muutamia yrityksiä mainitakseni.

Sähköbussi latauksessa Pyynikintorilla

Tampereella on lukuisia eritasoisia bussiterminaaleja, ja jotta esittely ei jäisi vajaaksi, on syytä käydä läpi muutama. Yllä olevassa kuvassa linjan 2 sähköbussi on latauksessa Tampereen Pyynikintorilla. Ydinkeskustasta hieman länteen sijaitsevalla Pyynikintorilla on ollut ennen nykyisen linja-autoaseman rakentamista (ennen vuotta 1938) aikana Tampereen linja-autoasema. Vanha rakennus on jo purettu (Wikipedian mukaan 2000), eikä tänä päivänä paikallisliikennettäkään alueella ole enää aivan niin paljon kuin vielä kymmenisen vuotta sitten – ainoastaan linjat 2, 31, 42 ja 90 käyttävät terminaalia tänä päivänä. Mutta sijaitseepa alueella kuitenkin Tampereen ainoa sähköbussien latausasema.

Tampereen keskustorin bussiterminaali

Paikallisliikenteen merkittävin terminaali on ehdottomasti keskustori. Keskustorin laiturialueella on seitsemän pysäkkipaikkaa, joiden lisäksi Hämeenkadulla on vielä pari keskustorin pysäkkiä. Täältä pääsee enemmän ja vähemmän mihin päin tahansa kaupunkia – ainakin vielä. Keskustan kehittyessä myös keskustorin tilannetta varmasti joudutaan arvioimaan uudestaan. Kaukoliikenteen vuorot eivät terminaalialuetta käytä, mutta lännen suuntaan lähtevät vuorot pysähtyvät kuitenkin Hämeenkadun varren pysäkeillä.

Tampereen linja-autoasema

Ratinassa sijaitseva Tampereen funkkistyylinen linja-autoasema on varsin komea ilmestys. Linja-autoasemaa käyttävät kauko- ja seutuliikenteen vuorot – missä ikinä näiden kahden välinen raja nyt meneekään. Kuitenkin kuvastakin näkee, että Valkeakoksen Liikenteen vuorot jo lähtevät linja-autoaseman laiturialueelta. Muita numerolinjoja ei hirveämmin laiturialueella näy, paitsi kuitenkin osa Kurun ja Virtain suunnan vuoroista Nysse-linjalla 85 käyttää linja-autoaseman laitureita.

Linja-autoasema on varsin kompakti ilmestys: alueella on tiiviisti seitsemän katettua laituria ja odotustilat ovat kätevästi heti laiturialueen vastapäätä olevassa asemarakennuksessa. Täällä ei pitkiä kävelymatkoja vaihtojen välillä tarvitse tehdä – hyvä niin.

Paunun ExpressBus-vuoro - tamperelaisen pikavuoron tyyppikuva

Tampere-katsaus on hyvä päättää tietynlaiseen Tampereen tyyppikuvaan: Paunun ExpressBus-vuoroon. Ainoa mutta tulee kalustosta – telimallin OmniExpress ei se tyypillisin paunulainen ole. Kaksiakselinen Volvo sitä sen sijaan olisi ollut. Mutta eihän tässä blogissa ollutkaan tarkoitus kalustoesittelyjä tehdä… 🙂

Hetku

Vastaa